Pappa får känna sparkar

Viggo sparkar på i magen och nu har även pappa Tobias fått känna att han finns därinne.
Det är svårt att tänka sig hur det är att vänta barn som man.
Det måste vara så svårt att förstå att det ligger ett barn där inne i sin kärestas mage.
Men häromdan låg vi i soffan och jag kände att han vaknade till därinne, och Tobias la sin hand på magen och kände en liten duns, och sen en till, och en till.
Det var så underbart att se, för han blev minst lika glad som första gången jag kände det.
det är nog först då som det verkligen går upp för en att det är en liten människa där. På riktigt.
Och den där lilla människan lever, och är vaken, och rör sig.
Det är vårt lilla barn därinne.

Jag har fått hosta, och har nu hostat i lite över en vecka, och det verkar inte vara så populärt.
För ofta när jag hostat så får jag några sparkar som i protest.
Kan tänka mig att det inte är särskilt bekvämt att ligga där i en guppande krampande mage.
Nu har livmodern blivit så stor också att den slutar strax över naveln, och det finns fortfarande ganska gott om plats för honom att röra sig på, så man känner att han flyttat på sig ibland.
Man kan få en puff långt ner, elelr på ena eller andra sidan, elelr bara mitt på magen.
Naveln har sagt plopp också, och sticker ut.
Tycker faktiskt det ser lite äckligt ut, gillar inte riktigt navlar :)
Men man kan ju tvätta den noga iallafall, hehe.

I fredags var jag på mammagrupp på MVC.
Tyckte inte det var särskilt kul faktiskt.
Eller lite kanske, men jag har ju inte så mycket gemensamt med de andra mammorna där.
De flesta har planerat barn med sin partner, och  har jobb och bostad och allt fixat.
Själv känner jag mig aningens jättestressad över det mesta, och det har skolan blivit ganska lidande av.
Och att skolarbetet i sig går dåligt resulterar ju i att även det blir en stressfaktor.
Men vi har fortfarande inte kommit någonvart i vårt bostadssökande, och dom ringde aldrig upp från socialen som de lovade, och bostadsförmedlingen svarar inte på mail, och under deras telefontider tutar det bara upptaget.
Surfar runt och letar andrahanskontrakt, men utan framgång, och för att köpa en bostadsrätt måste man förstå sig på alla olika lån som finns och räntor och ammortering och så ska man ha en handpenning, och vad är sambolagen? o.s.v. o.s.v.
sen ska jag även försöka ta körkort, och åker på intensivutbildning nästa vecka.
Men jag har inte hunnit köra så mycket på sista tiden för att man haft så mycket annat att göra, och teorin trälar man sig igenom, fast det går ju inte jättebra...
Men jag måste helt enkelt lyckas.
Vill ju också ha tid att få lite körvana i sommar, för jag vill ju inte sätta mig i en bil och köra med min nyfödda när jag är nybörjare....
Och så var det jobbet.
Har varit på utbildning och kommer vara nån slags ansvarig för turistinformationen på mitt jobb på Visitors Center på Skogskyrkogården.
Så där är det en del att tänka på också.
Och kommer jag klara av att jobba hela sommaren?
Det är ju svårt att veta i förväg.

jaa, huvudet känns väldigt fullt av allt möjlig.
Men tillslut blir nog allt bra.
Jag längtar iallafall efter att få hålla mitt barn, men det känns som att det är långt kvar tills jag får det.




Kommentarer
Postat av: katarina

Nej, mammagrupperna är verkligen inte till för oss som fått barn unga, jag minns att jag inte hade någon alls att prata med. Men på Ekerö har de speciella mammagrupper för just unga mammor - kanske kunde de i Tyresö starta upp en? För jag lovar, du är inte ensam även om det känns så. Du ska kunna prata om de problem och frågor du har med din barnmorska, även de av "värdslig" art såsom bostadssökande. Jag vet att man är ledsen och känslig när man är gravid men du har rätt att vara en ångvält på MVC - de ska finnas för din skull!!

Kram

2009-05-28 @ 20:28:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0